مصاحبه آرشیو خبر ها
یوونتوس و خطر تكرار سناریوی تبعید به سری B

یوونتوس و خطر تكرار سناریوی تبعید به سری B

 

14 سال و 4 ماه پس از صدور احكام سنگین و ناعادلانه بر علیه یوونتوس، سایه‌ای از تكرار سناریویی دیگر اطراف این باشگاه شكل گرفته است. اما ماجرا دقیقاً چه بوده و بانوی‌پیر در كجای این اتهام‌زنی دوباره قرار دارد؟

 

لوئیس سوارز مهاجم جدید اتلتیکو مادرید که به تازگی از بارسلونا جدا شده تا چند روز پیش در آستانه پیوستن به یوونتوس بود. اما برای این که بتواند به جمع بیانکونری‌ بپیوندد مجبور بود تا ابتدا آزمون زبان ایتالیایی (B1) بخش اتباع خارجی یكی از مراكز معتبر در ایتالیا را با موفقیت پشت سر بگذارد تا بتواند تابعیت این کشور را به دست آورده و سپس به عنوان سهمیه‌‌ای اروپایی با بانوی‌پیر قرارداد امضاء كند. هرچند در نهایت این انتقال به دلیل تأخیر در اعطای تابعیت صورت نگرفت اما پلیس ایتالیا در بررسی‌هایش به تعدادی از شواهد و چند اظهارنظر از مسئولان امتحان دست پیدا كرد كه در آنها عنوان شده بود: «او (سوارز) سالی 10 میلیون یورو در سال درآمد دارد و باید قبول شود! یا شخص دیگری نیز در پاسخ به او می‌گوید: اگر او نتواند افعال را صرف کند و تنها با مصدرها صحبت کند چه؟! یا این مورد كه یكی از افرادی كه سمتش محفوظ مانده گفته: به من بگویید چه نمره‌ای باید به او بدهیم تا من آن نمره را آماده کنم؟ شخص دیگری نیز بیان كرده: اگر او امتحان را قبول نشود ما نابود می‌شویم! و در نهایت این اظهارنظر عجیب كه: ما او را به خوبی آماده کرده‌ایم.؛ او قسمتی از امتحان را حفظ کرده است!»

 

 

با اینكه به ادعای روزنامه La Repubblica این پرونده بسته شده و روابط یوونتوس نیز با دانشگاه پروجا که امتحانات مورد نیاز در این خصوص را برگزار می‌کند به حالت عادی بازگشته اما برخی از منابع دیگر نه‌تنها منكر متوقف شدن این پرونده شده‌اند كه ادعای پیگیری جدی آن توسط هیأتی متشكل از دادگاه عالی و فدراسیون فوتبال ایتالیا را نیز خبر داده‌اند.

 

برای اطلاع از حاشیه‌های این غائله، از لوئیز ویتزینو كارشناس حقوق و آشنا به امور دعاوی ورزشی در ایتالیا گفتگو كردیم و ابعاد مختلف ماجرا را از او جویا شدیم. با اینكه او اطلاعی از مفتوح یا بسته بودن پرونده پیگری تقلب سوارز و ارتباط باشگاه یوونتوس با آن نداشت اما احتمالات مختلف حقوقی در خصوص این گمانه‌زنی‌ها را با ما بررسی كرد.

 

 

پرونده تخلف لوئیس سوارز در جریان امتحان دانشگاه پروجا در چه مرحله‌ای است؟

 

نباید با قضاوتی عجولانه مرتكب اشتباه شویم. در شرایط فعلی باید به تحقیقات نهادهای نظارتی و ورزشی اعتماد كنیم؛ قطعاً نتیجه تحقیقات ابعاد حقیقی ماجرا را روشن‌تر خواهد كرد. معتقدم اقدام دادستان در دعوت به همكاری با نماینده فدراسیون فوتبال ایتالیا اقدامی صحیح و ضروری است. به هر حال باید مشخص شود كه ترتیب‌دهندگان این ماجرا و انتساب آنها به افراد متنقذ و یا حتی باشگاه‌ها (از جمله یوونتوس) دقیقاً چه بوده است.

 

مطابق اطلاعاتی كه تاكنون جمع‌آوری شده، موقعیت باشگاه یوونتوس در این ماجرا چگونه است؟

 

هنوز كسی اطلاعی از شكل‌گیری پرونده ندارد اما در صورت انجام این كار نباید روند مراحل دادرسی عجولانه و سطحی برگزار و طرفین یكدیگر را متوجه اتهامات مختلف كنند.

 

در صورت اثبات دست داشتن یوونتوس در ماجرای لوئیس سوارز چه خطراتی ممكن است شامل حال این باشگاه شود؟

 

در صورت احراز هرگونه نقش و مسئولیتی از سوی یوونتوس، طبق مفاد بندهای 4، 7 و 32 قانون كیفری ورزشی ایتالیا، مجازات‌های متناسب با تخلف و یا اقدامات جایگزین اعمال خواهند. در هر حال اخذ تابعیت جعلی و یا تقلب در شیوه دریافت آن، تخلف محسوب می‌شود و می‌تواند هم از سوی دادگاه عالی و هم فدراسیون فوتبال ایتالیا، یووه را با تنبهیات و مجازات‌های انضباطی مواجه كند.

 

وقتی باشگاه یوونتوس مشخصاً هرگونه اقدام و ارتباط با لوئیس سوارز را نفی كرده، چرا همچنان نام این تیم در پروند سوارز حضور دارد؟

 

پیش از هر چیز باید نقش تمامی افراد و واسطه‌هایی كه در هدایت و دعوت این بازیكن اروگوئه‌ای به ایتالیا و شركت در این آزمون دخیل بوده‌اند روشن شود. در صورتی كه ارتباط باشگاه یوونتوس با این بازیكن و واسطه‌ها برای دادگاه محرز نشود هیچ حكمی بر علیه این باشگاه داده نخواهد شد. دقیقاً به همین خاطر است كه می‌گویم رسانه‌ها نباید تا زمانی كه هیچ‌ تخلفی متوجه یوونتوس نشده، یووه را بدون ‌دلیل و تنها به جرم اینكه در روزنامه‌ها یكی از علاقه‌مندان به جذب این بازیكن عنوان می‌شده، هم‌داستان با این پرونده معرفی كنند.

 

و به عنوان آخرین سؤال؛ اگر بر فرض محال یوونتوس در این پرونده متهم شناخته شود، چه مجازات‌هایی می‌تواند متوجه آنها شود؟

 

از حیث قانونی و با مقداری خوش‌بینی و به ‌دور از صدور حكمی سخت‌گیرانه، می‌توان اعمال جریمه‌ای نقدی را پیش‌بینی كرد. اما در صورت جدی بودن نقش یوونتوس و محرز شدن تخلف لوئیس سوارز، (هرچند با احتمالی ضعیف) حتی می‌توان مجازات‌هایی مناقشه‌برانگیز و جنجالی مثل سقوط به دسته پایین‌تر را نیز در مورد این پرونده انتظار داشت.

 

با تشكر از Raffaella Bon

 


«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
حامد
حامد «خبرنگار»
ارتباط با نگارنده: